close
تبلیغات در اینترنت
جلوهگری دنیا

مطالب مربوط

جلوهگری دنیا

جلوهگری دنیا

 

جلوهگری دنیا 

زُیِّنَ لِّلنَّاسِ حُبُّ الْشَّهَوَاتِ مِنَ الْنِّسَآءِ وَالْبَنِینَ وَالْقَنَاطِیرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الْذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَیْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَ الْحَرْثِ ذَ لِكَ مَتَاعُ الْحَیَاةِ الْدُّنْیَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَّابِ‏(آل‏ عمران، 14)
 عشق و علاقه به زنان و فرزندان پسر و اموال زیاد از طلا ونقره و اسبان ممتاز و چهارپایان و كشتزارها كه همه از شهوات و خواسته‏هاى نفسانى است، در نظر مردم جلوه یافته است، (در حالى كه) این ها بهره‏اى گذرا از زندگانى دنیاست و سرانجام نیكو تنها نزد خداوند است.

 

 

 

 

 جلوه ‏كردن دنیا در نظر انسان، ممكن است از طرق مختلفى صورت بگیرد:
 گاهى از طریق خیالات و اوهام شخصى. «یَحسَبونَ أنّهم یُحسِنون صُنعاً»( كهف/ 104) و «فَرَآه حسَناً»( فاطر/ 8)
 گاهى از سوى شیطان. «زُیِّنَ لهمُ الشَّیطانُ أعمالَهم»( انعام/ 43)
 و گاهى از جانب اطرافیان متملّق. «زُیِّنَ لِفَرعون سوءُ عَمَلِه»( غافر/37)
 مصادیق جلوه‏ هاى دنیا كه در آیه ذكر شد، با توجّه به زمان نزول آیه است و مى‏تواند در هر زمانى مصادیق جدیدى داشته باشد. طلا و نقره، كنایه از ثروت اندوزى و اسب، كنایه از مركب و وسیله‏ ى نقلیّه است.
 سؤال: با این كه خداوند زینت بودن مال و فرزند را پذیرفته است؛ «المالُ و البَنونُ زینَةُ الحیاة الدّنیا»( كهف/ 46) پس چرا این آیه انتقاد و نكوهش مى ‏كند؟
 پاسخ: زینت بودن چیزى، غیر از دلبستگى به آن است. این آیه انتقاد و نكوهش از دلبستگى شدیدى است كه از آن به «حُبّ الشّهَوات» تعبیر مى ‏كند.

 

تاریخ ارسال: سه شنبه 09 تير 1394 ساعت: 14:18 |تعداد بازدید : 49 نویسنده :

دیدگاههای این مطلب


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
  • زبان language

  • مطالب پر بازدید Viewed Articles

  • خبرنامه MailForm


  • آرشیو ماهانه Monthly Archive

  • صفحات اضافی Static Pages

  • لیست کاربران Users List

  • پیوندها Links

  • پیوندهای روزانه Link Dump

  • اعضای آنلاین Online Users